tisdag 15 november 2011

Årets julklapp?

Idag avgör berättar HUT vilken årets juklapp blir och därför är detta ett av samtalsämnena på Nyhetsmorgon idag. De pratar bland annat om "årets julklappar" som sedan blivit bortglömda, men något desto viktigare som de pratar om är vad de tycker, och även jag, ska bli årets julklapp - nämligen att Ge bort en get.
Okej, det låter lite skumt, vem vill ha en get på julafton? Men geten är inte till oss, utan man ger bort en dräktig get till en kvinna som lever i ett fattigt hushåll. Geten ger familjen mycket större möjligheter, bland annat ger den familjen näringsrik mjölk och en möjlighet att sälja överskottet av mjölk på marknader.
På Nyhetsmorgon nämnde de bland annat att en kvinna skrivit in ett tack till Actionaid där hon sade att "min man slår mig inte längre, för då vet han att han inte får låna min get".
Bara en sådan sak gör att jag vill göra en skillnad, så jag undrar - någon som vill ha en get i julklapp?
Vill ni ge bort en get? Klicka här.
På Actionaid's hemsida kan ni även ge bort andra saker, t.ex. en åsna.

1 kommentar:

  1. Världens bästa julklappstips :)
    Jag skrev nyss en lång kommentar till dig men den försvann...
    Hur som helst så skrev jag att jag försöker lägga ungefär 10-20% av julklappsbudgeten på just denna typ av julklappar varje år. En julklapp som ger mottagaren gott samvete och en gåva som glädjer många och lång tid.
    I år kommer en del av mina sådana julklappspengar gå till Ung Cancer, en organisation som gjort så mycket bra för mig och min familj i år. Och som behöver allt stöd som kan ges.
    Tack för en fin blogg, ta gärna en titt på min, den är dock under uppbyggnad :)
    Kram Elin

    SvaraRadera