måndag 13 oktober 2014

De innehåller ju i alla fall kanel...

Okej, dessa rawfood-bollar som jag slängde ihop är inte direkt juliga - men inte mindre goda för det. Och de innehåller ju faktiskt kanel, så visst kan man dra paralleller till jul - right? Hihi.
När jag var i Uppsala i helgen köpte jag Raw Kakao Chai-mix från Renée Voltaire som är en blandning av risprotein, kanel, kardemumma, maca, raw kakao och björksocker. Ett pulver som jag länge suktat efter, men ansett vara alldeles för dyrt. Dock valde jag att unna mig detta nu, dels för att jag äntligen kunde komma på hur och i vad jag kan använda det och dels för att jag hittade det på en favoritaffär. Och efter kvällens experimenterande kan jag konstatera att - ja, det passar utmärkt i rawfoodbollar. Smaken blir mumsig och påminner faktiskt om kanelbullar - vilket aldrig är fel ;)

Rawfoodbollar med kanelbullesmak (10-12 st)
1 dl valnötter
1 dl sötmandlar
1 dl färska dadlar (ev. mer om smeten blir för torr)
1 msk mandelsmör 
2 msk Raw Kakao Chai-mix

Mixa först nötterna till ett mjöl. Tillsätt sedan mandelsmöret och dadlarna, mixa tills allt går ihop till en smet/deg. Tillsätt sist chaipulvret och mixa en sista gång så allt blandas.
Rulla till bollar i önskad storlek och ställ in i kylen en stund så de "sätter sig". 
Ät och njut!


Hoppas ni har en bra kväll, och att ni också smaskar på något gott! Tänker avrunda denna kväll på det sättet som jag alltid gör: läsa julbloggar och lyssna på julmusik. En ganska så härlig vana.
KRAM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar