fredag 10 december 2010

Bästa lussekatterna i Uppsala

Imorse läste jag i UNT's Citydel ett test de hade gjort, nämligen var man kunde hitta de bästa lussekatterna bland Uppsalas fik/bagerier.
Ett mycket bra test tycker jag, då det säkert är en del som väljer att köpa sina lussekatter till jul/lucia istället för att göra egna och då kan det ju minst sagt vara bra att veta vart man ska inhandla dessa raringar och vilka ställen som kanske man ska undvika. Det vore ju förargligt om man köpte ett gäng katter som sedan visar sig smaka INGENTING, eller bara är torra och tråkiga.. Ingen hit på luciafikat kanske?
Testet tyckte jag var riktigt bra, de tog hänsyn till både utseendet, första intrycket och smaken - tre faktorer som spelar in väldigt mycket när det gäller vilka man väljer att köpa och att äta upp ;)
Deras vinnare blev en lussebulle från Trianon som ligger på Svartbäcksgatan 83.
Kostar: 15 kronor.Vikt: 57 gram.
Utseende: Gul, lite kladdig yta, fin jämn form. Pärlsockerkorn.
Smak: Mums, den här bullen har en härlig saffranssmak, är färsk med krispig yta och lagom mycket russin i. Pärlsockret är en söt överraskning. Finfin saffranssmak och konsistens.
Min personliga bedömning av bara bilden är dock inte lite positiv. Jag tycker den saknar "det" och pärlsocker är ingen favorit för mig och dessutom innehåller den rikligt med russin I DEGEN, jag vill antingen ha en lussekatt utan russin eller en med russin i hålen så att jag kan pilla bort dem. Annars slutar det med att jag sitter och dissekerar hela lussebullen ;)
Den som jag tyckte verkade bäst, och som jag var sjukt nära att köpa i tisdags, var Forsa Hembageris. Den fick 4/5, vilket måste räknas som mycket bra :)

För att läsa hela artikeln: City hittar bästa lussekatterna - UNT.se

Nu ska jag ut och springa, sedan julgodis-handla. Lägger upp en ledtråd senare för att se om ni kan lista ut vad jag ska göra i mitt studentkök här idag!
Glad fredag på er alla och idag är det bara 14dagar - alltså 2 VECKOR TILL JULAFTON ---------------------- GALET!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar