tisdag 26 oktober 2010

Lördagen

I lördags vaknade jag inte förrän vid 8 (sent för att vara mig) och låg och filosoferade lite innan jag gick upp. Mitt filosoferande ledde till en spontanresa till Stockholm! Kom nämligen fram till att jag inte hade något planerat förutom myskväll, men till kvällen var det ju över 10 timmar - så varför inte åka till Stockholm för lite pre-christmas-shopping? Tänkt och gjort, vid 11-tiden satt jag på tåget påväg till Stockholm.
Det var kallt i Stockholm, men så fort jag kom till Gamla Stan påverkade inte kylan mig längre. Älskar verkligen att strosa runt i Gamla Stan, dock är det lite roligare om man har sällskap men det funkade även att vara ensam. I småbutikerna i Gamla stan har de även julsaker uppe året runt, och jag tror även att en del affärer börjat plocka fram lite extra saker så här två månader innan julafton - TOPPEN!

Strövade även runt på själva "stan" en stund på jakt efter vinterkläder, men jag insåg snabbt att jag inte alls var sugen på klädshopping utan att det var julsaker och julklappar jag ville kolla efter (förvånande va? ). Lyckades hitta nästan hela mammas julklapp, riktigt nöjd faktiskt! Älskar när man hittar en julklapp som man blir riktigt nöjd med, håller ni inte med om den känslan? Man kan liksom föreställa sig hur personen kommer reagera i huvudet när han/hon öppnar paketet :)
Hittade även lite julsaker till mig själv, dock hade affärerna inte hunnit upp med alltför mycket julsaker ännu så jag har tänkt ta mig en tur till Stockholm igen - dock lite längre in i november eller i början av december, men då ska jag försöka få med mig syster eller kusin och moster!
Hursomhelst, jag köpte doftvärmeljus från Yankee Candle, kaneldoftande tvål från Indiska, ursött nedräkningsljus från Lagerhouse samt en hederlig luck-julkalender som jag hittade i en mysig affär i Gamla Stan!
Resultatet av min spontantripp till Stockholm. Älskar Yankee Candles, deras doftljus luktar verkligen jul. Hade Cinnamon stick från tidigare, men även dessa - Sparkling cinnamon - luktade helt underbart och fick alla mina julsensorer att reagera!
Den otroligt fina julkalendern jag köpte på "Little Amanda", en mysig butik i Gamla stan. Helt förälskad i motivet! Tycker det är så mysigt att ha en hederlig luck-kalender att räkna ner till jul med, något som sitter kvar sedan jag var liten antar jag. Dessutom brukar det vara så fina motiv/bilder bakom varje lucka - en perfekt start på dagen alltså :)

Brukar ni köpa julkalendrar?
I så fall, choklad eller/och vanlig?

4 kommentarer:

  1. Vilken helmysig dag du verkar ha haft! :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att vara så spontan ibland :)
    Så du bor såpass nära sthlm? Hade fått för mig att du bodde mkt längre norrut!
    Kalendern var ju jättefin!
    Här brukar det blir chokladkalendrar, av tradition, men såna enkla är ju så fina att se på :)
    Nu har jag förresten tagit din utmaning :) tack så mkt!

    SvaraRadera
  3. Åh, vart köpte du Yankee Candles?? trodde bara man kunde beställa dom, har alltid velat ha såna!

    SvaraRadera
  4. jag gillar såna gamla vackra julkalendrar

    SvaraRadera