torsdag 29 oktober 2009

Jultest

Julilaloland hade ett test på sin blogg, som jag kände mig oerhört manad till att göra!

Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Alkoholfri glögg, lätt!

Eget pepparkaksdeg eller färdigköpt pepparkaksdeg?
Absolut Eget pepparkaksdeg! Det finns inget som luktar och smakar så gott som egen pepparkaksdeg och egna pepparkakor - ett måste under julen!

Kokt julskinka, ugnsbakad skinka eller kanske rentav ingen julskinka alls?
Kokt julskinka. Dock äter inte jag julskinka, men resten av familjen gör det så det har blivit en tradition - ingen julskinka, ingen riktig jul!

Glitter i granen horisontellt eller vågrätt?
Vågrätt. Här hemma har vi nog alltid haft glittret vågrätt så länge jag minns.

Dopp i grytan eller inte dopp i grytan?
Inte dopp i grytan. Visst, det är en svensk sed och mina föräldrar gör det ibland. Men det är inte speciellt tilltalande..

Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?
Både och! Tomten har kommit med en liten del av klapparna och resten har legat under granen - en perfekt kombo! Dock kommer ingen tomte i år, lite tråkigt.

Rim på klapparna eller bara en juletikett utan rim?
Rim! Det är mysigt att sitta och komma på rim till andras julklappar och läsa rimmen på ens egna. Dock så är det mysigt utan också.

Jenny Nyström Jul eller Amerikansk Jul?
Hm svårt. Men en blandning skulle jag tro. Älskar gammeldagsjulen, men lite av den flashiga amerikanska julen är inte fel.

Fira Jul hemma eller hos Någon Annan?
Hemma! <3 Brukar jämt fira jul med kusinerna hemma hos oss och nyår hos dem.

Lussebulle eller Pepparkaka?
BÅDA!!!!!!!!! Finns inga godare fikabröd än dessa två!

Knäck med mandelhack i eller Knäck utan mandelhack?
Med mandelhack! Fast jag äter knäcken utan också, det är ju fortfarande knäck, hihi.

Carolas Julsånger eller Mariah Careys Julsånger?
Hm, måste nog svara Carola. I alla fall hennes Jul i Betlehem - den skivan är en klassiker här hemma. Vi lyssnar ALLTID på den skivan när vi bakar pepparkakor. Dock är Mariah's All I want for Christmas is you riktigt bra!

Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
Äta först och klappar sen. Eller snarare, äta först, titta på kalle anka och sen öppna julklapparna!

Julstjärnor eller Hyacinter?
Båda, men Hyacinterna luktar absolut godast! Känner mig som Ferdinand när jag luktar på dem, måste slita mig ifrån dem - det är omöjligt att sluta lukta!

Julgranen in i stuga den 23:e eller granen in långt innan dess?
Den 23:e är en tradition. Är så otroligt mysigt att krypa ner i soffan dagen före Julafton med en nyklädd gran i rummet - stämningen går nästan att ta på! Dock tar jag in min gran som jag har i mitt rum kvällen före så att allt inte blir på samma dag, med andra ord så att man hinner njuta mer! :D

ÅÅÅÅH, JAG VILL HA JUL NU!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar