torsdag 29 oktober 2009

Julgodis - fynd

Kollade igenom gamla SOLO tidningar i eftermiddag (istället för att göra läxor, erhm...) och hittade förra årets "Julnummer" och vad hittade jag i tidningen? Julgodis recept :D
Båda låter jättegoda, men jag vet inte om jag vågar testa dem redan nu... Tror att jag väntar till i mitten av november iallafall.


Ljus chokladkola

3dl vispgrädde
3dl strösocker
1dl ljus sirap
50g smör
2msk honung
100g Marabou mjölkchoklad

Gör så här:
Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och koka "kolan" tills temperaturen är 120grader eller klarar av kulprovet.
Rör i smör och honung och låt koka ytterligare 2min.
Finhacka och rör ner chokladen. Rör om den tills den är smält. Klä en halv långpanna med smörpapper. Häll ut kolasmeten och låt kallna.
När kolan stelnat skär man den i fyrkantiga bitar.
Förvara dem svalt.


Dajmtryffel

1dl vispgrädde
50g smör
300g mörk choklad, minst 50% kakaohalt
1dl Kesella
2msk konjak eller likör (frivilligt)
100g dajm
kakao

Gör så här:
Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från plattan.
Bryt chokladen i bitar, rör ner i grädden och låt smälta.
Rör i Kesella och konjak. Låt smeten kallna i kylen ca ½timme.
Hacka dajm och rör ner. Häll smeten i en form, ca 10x15cm och låt stelna i kylen ca 1 timme.
Skär sedan i bitar eller forma tryffeln till runda kulor.
Avsluta med att pudra kakao över tryfflarna.
Förvara dem kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar