måndag 3 oktober 2011

Marknadsgodis

I fredags när jag gick i affären och kollade efter vad jag skulle ha för sötsaker att mumsa på så kunde jag verkligen inte hitta någonting som jag blev det minsta sugen på.
Då slog det mig som en blixt, MARKNADSGODIS - MUMS!
Egentligen är marknadsgodis något som jag endast gör och äter vid jul, men så tänkte jag om. Varför ska jag vänta till jul med att äta dessa raringar när det finns så mycket annat gott?
Det brukar nämligen bli så att jag alltid väljer annat godis vid jul som är ovanligare, t.ex. mozartkulor, och tillslut är det bara dessa kvar och det är då jag varje år upptäcker hur underbart goda de är! De är helt sagolika! :D

Så i fredags gjorde jag mig ½ sats som jag smaskade i mig på fredag/lördag. Så gott, så i helgen blir det nog en repris. Nom-nom!

Mumsigt marknadsgodis
6½ dl vetemjöl
4 dl florsocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker

125g cocosfett
1 3/4 dl vatten
5 dl strösocker

Blanda mjöl, florsocker, kakao och vaniljsocker.
Koka upp cocosfett, vatten och strösocker i en kastrull.
Rör ner cocosfettsröran i den torra röran och rör ordentligt till en jämn smet.
Bred ut smeten i en långpanna/på en plåt (beroende på vilken tjocklek du vill ha på bitarna, själv älskar jag när de är lite tjockare).
Ställ marknadsgodiset kallt så att det stelnar och skär sedan godiset i jämna bitar i den storleken du vill ha. Förvara sedan godiset kallt i en försluten burk.

Smaka, så mycket godare än de man köper på marknaden!

1 kommentar:

  1. Det receptet ska jag göra framöver! :) Och håller med - varför vänta?! Jag har ju käkat tomtegröt och nu har jag idag köpt en glöggflaska, jihuuu! =D Ser fram emot ikväll, äntligen julsmaskens!

    SvaraRadera