måndag 16 november 2009

Veckan med stort V

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken
Endast tomten är vaken.

Okej, andas: in - ut - in - ut.
Iiiiih, håller ärligt talat på att bli överpirrig! Idag är det BARA 5 dagar kvar tills jag får ta in mina julsaker, bara 5 dagar - helt underbart!
Jag har hållt på att räkna ner till lördagen (den 21:e) sedan det var 79 dagar kvar, och nu är det bara ynka 5 dagar kvar - var har tiden tagit vägen? Svaret på den frågan har jag inte, men det spelar ingen roll. Är riktigt glad över att den tråkiga hösten passerat så fort - har aldrig varit speciellt förtjust i hösten.
Nåja, tillbaka till ämnet.
Eftersom att det är så nära nu tänkte jag skriva lite gott och blandat fakta/historia om julen fram till på lördagen. Julens historia är nog den enda historia som jag faktiskt tycker om.

Julgranen
Seden att ha ett speciellt träd i hemmet under jultiden kommer ursprungligen från Mellaneruropa. Redan under 1500-talet började människor i vissa Alpbyar ha träd i hemmet under julen. Dessa träd var inte alltid gran, utan andra trädslag förekom också.
Något som var gemensamt för träden var att de sällan var utsmyckade. Meningen med träden var inte att göra hemmet extra trivsamt under julen, utan tanken var att trädet skulle skrämma iväg onda makter. Man trodde helt enkelt att julgranen hade den effekten...
Det dröjde till slutet av 1600-talet innan julgranarna pyntandes och då förlorade julgranen också sitt rykte om att ha någon övernaturlig kraft.
Under 1700-talet kom julgranen till Sverige, men det dröjde länge innan den blev vanlig i de svenska hemmen. Från början hade man ofta mindre julgranar, men allt eftersom det blev högre takhöjd i hemmen blev det också vanligare med högre och bredare granar.
Den första rappoterade granen i Sverige är från 1741.



1 kommentar:

  1. Vad mysigt att det är så nära för dig att få ta fram julsakerna. Brukar du alltid pynta veckan innan advent..? Jag gjorde det förra året eftersom jag var bortrest över adventshelgen.. men annars är första advent den helg som mina julsaker får flytta in :)

    SvaraRadera