torsdag 12 november 2009

Frestande julgodis

Känner på mig att detta recept kommer bli en favorit för mig i jul! Att bryta av all choklad med lite after eight känsla på julgodis känns ganska så rätt faktiskt. Blir nog att testa till nästa helg, lämnar mitt omdöme efter att jag testat, men jag har en bra känsla om det här receptet.

Mintkakor (ca 20st)
"En uppfriskande och ljuvlig smak som får en att drömma om ett kyligt och snövitt vinterlandskap."

1 äggvita
4 droppar pepparmyntsolja
4 dl florsocker
100 g mörk choklad

1. Vispa äggvitan till skum. Droppa i pepparmyntsoljan. Blanda i florsockret tills massan är fast och smidig. Strö florsocker på bakbordet, häll ut massan och älta den blank. Kavla ut den med brödkavel tills den är en halv centimeter tjock. Tryck ut små cirklar med hjälpt av t.ex. ett snapsglas.

2. Smält den mörka chokladen över vattenbad eller i mikron på låg effekt. Doppa mintcirklarna i chokladen. Låt dem sedan stelna på en plåt.

Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Hej! Nu har jag röstat i din enkät också! =) Kul att se hur andra gör ju! Som det verkar är det många som börjar nu redan till 1 advent eller helgen innan :D Det tycker jag också för då hinner man ju nujuta så länge som möjligt :D Fin blogg du har förresten! Påminner om min :P Jag är inte så duktig på html koder och sånt så därför är min ganska basic :P Men fin bild du har på huvudet :)

    SvaraRadera
  2. Aw, tack!
    Men precis, att ta in julgrejerna allteftersom fram till jul betyder ju att man inte hinner njuta av allt lika mycket. Dock tar jag inte julgranen förän den 22:a och 23:e, tradition här hemma :)
    Tack, fast ärligt så tycker jag din är lite mysigare, men jag försöker göra min mysigare men jag är inte heller någon expert på HTML-koder, tyvärr.

    SvaraRadera