söndag 22 november 2009

En tomtesaga

Blev tipsad av både min syster, moster och kusinerna om en julfilm och efter att ha läst om den och tittat på trailern så är jag helt såld. Ska nog klicka hem den från CDON redan den här veckan, den verkar verkligen vara en riktigt mysig julfilm för hela familjen - och sådana filmer kan jag aldrig få för många av.
En tomtesaga
En berättelse om den lilla pojken Nikolas som bor i finska Lappland. Hela hans familj drunkar.
I den fattiga byn har ingen familj råd att ensam ta hand om honom. Därför får han flytta varje julafton till en ny familj. Nikolas tycker om att snida i trä, och varje julafton får barnen i de familjer han lämnat en gåva.
När han fyllt 13 och måste flytta till den sure snickaren Isak har hans julgåvor blivit många och Isak vill inte att han ska snida presenter istället för att arbeta. Men Nikolas lyckas få med sig Isak för att fortsätta ge julgåvor.
Filmen handlar om hur Tomten blev just Tomte.Kolla in trailern och förälskas här: http://se.filmtrailer.com/cinema/706/

Visst låter det både sorgligt och hjärtvärmande?

Jag och min syster såg ju förövrigt på en av mina nya julfilmer idag - Musse Pigg och hans vänner firar jul - och den var hur underbar som helst. Jag blev till och med tårögd för att den var så mysig och julig, gud vad jag har saknat Julen!
Det är typiskt mig - jag gråter inte när det är ett romantiskt slut eller vid ett sorgfullt avsked, utan jag gråter av en lycklig Disney film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar