tisdag 20 december 2011

Julstök och äkta Julkänslor

Idag vaknade jag oförskämt tidigt, redan innan klockan 5. Men idag vaknade jag faktiskt ganska utvilad och fyllde med ens med ÄKTA julkänslor och starkt beslutad att idag ska här julstökas!
Jag började dock morgonen med korsordslösande och sedan en mysig frukost med kanelgröt med äpple samt apelsin och mandarin - mumma för magen!
Sedan mina vänner, sedan startade julstöket!

Först bakade jag knäckebröd, ett nytt recept jag hittat hos en av alla bloggar jag läser. Men även om brödet blev gott, så var det inte i närheten av mitt favoritknäcke. Så imorgon ska jag baka knäckebröd igen - för mitt goda fröknäcke tillsammans med smör och julskinka är kärlek för smaklökarna!
Sedan kände jag mig stark nog att ge mig på ett andra försök av Rocky road. Första satsen, som inte alls blev god, skänkte jag till pappas jobb. Och vet ni vad ? De blev GALET GODA! Äntligen! Första tuggan fick mig att minnas hur gott det var förra året och fastän det är tisdag mumsade jag glatt i mig biten, smarr!
Därefter kavlade jag upp armarna och tog jag i årets sista julstädning. Jag dammade, damsög och torkade mitt rum och skakade alla mattor - och oj vad fräscht det blev. Så nu är jag redo för gran-intagningen på torsdag :D

Efter lunch blev det ännu mer godisstök. Först gjorde jag klassikerna frasgodis och så har jag testat en ny variant på ischoklad. Vit- samt mörk ischoklad med nougat, och jag kan bara konstatera att det är en succé för smaklökarna! Helst de med vit choklad! Sagolikt!

Det enda som återstår nu av dagens julstök är att baka klart bagelsen och att göra en knäckebrödsdeg som ska jäsa över natten.
Idag har det varit en bra dag, en mycket bra dag!


Rocky Road a´la Lina (1 liten långpanna)
600g Fazer mjölkchoklad
2 påsar dumlekolor (á 220g)
2 nävar minimarshmallows
3 dl salta cashewnötter
i dl pistagenötter (saltade eller naturella)

Smält chokladen på låg värme i vattenbad.
Dela dumlekolorna i fyra bitar och blanda samtliga ingredienser i en skål.
Häll ut smeten i en liten långpanna, ca 2-3cm tjock, och låt stelna i kylskåp.
När godiset stelnat, skär upp det i lagom stora bitar.
Förvara kallt!


Frasgodis (ca 60 knäckformar)
50g smör
3 msk ljus sirap
125g mörk choklad
6dl cornflakes
3/4 dl kokosflingor

Bryt chokladen i mindre bitar och blanda den med smöret och sirapen och smält alltsammans i en kastrull på svag värme.
Blanda i cornflakes och kokosflingor.
Klicka i smeten i knäckfomar och ställ dem kallt så att de stelnar.
Förvara dem kallt.


Ischoklad med nougat (ca 50st)
100g kokosfett
100g finhackad mörk choklad
50g hackad nougat

Smält kokosfettet på låg temperatur på spisen. Ta av kastrullen från spisen när allt är smält och tillsätt chokladen och nougaten. Rör tills alltsammans är smält.
Fyll i små formar, som knäck- eller ischokladformar. Låt godiset svalna och förvara sedan svalt.

2 kommentarer:

  1. Herre jösses, kvinna! Vad du har stått i i dag! Imponerande!
    Jag är ju typ den sista på jorden som aldrig ätit och med det självklart inte heller gjort RR. Som det ser ut nu kan det bli svårt att få in i schemat men julen är lång... Kanske Annandagen blir en bakar dag tex

    SvaraRadera
  2. åh, kul att det lyckades! Och så mycket godis :D näe, när jag läste om dina rocky road blev jag bara för sugen på att göra det.. hade först tänkt göra det, sen slutade jag ut det. Nu ska jag göra det igen, och denna gång ska det bli. Ikväll köper jag ingredienserna! :)

    SvaraRadera