onsdag 8 december 2010

Luciafrukost

Snart är det Luciamorgon (på måndag redan!) och jag har som tradition att bänka mig framför tv:n klockan 7 och fira in Lucia med det årliga Lucia-firandet på Tv. Någon mer som gör detta?
Till luciatittandet brukar det alltid bli något lite mer juligare till frukost, förra året åt jag risgrynsgröt och pepparkakor :)
Efter att ha maraton-kollat på Leilas Jul i helgen (Love it!) har jag hittat årets Lucia-frukost, nämligen Leilas Saffransscones! De verkar så otroligt goda och hallå, hur juligt är det inte med saffransscones?! Fördelen med scones är ju också att de går så snabbt att röra ihop och nybakade scones är mumma för smaklökarna, speciellt med smör, ost och gurka (och ev. paprika).
Så just nu är planerna inför luciamorgon att ställa klockan på halv 7 och fixa iordning saffransscones lagom till lucia börjar på tv. Självfallet kommer sconesen serveras med en eller två (eller tio...) pepparkakor vid sidan av, något annat vore otänkbart!

Har ni några traditioner på Lucia?

Receptet på dessa godingar (hoppas i alla fall att de ska smaka helt sagolikt!) hittar ni här. Där kan ni även hitta andra av Leilas aptitretande julrecept, tro mig ... du kommer inte lämna sidan utan att vara galet sugen på julens godsaker.

5 kommentarer:

  1. De där har jag planerat att göra till frukost eller mellanmål någon gång nu i juletid, luciafruksot låter ju kanon! Tyvärr är jag på väg till jobbet när luciamorgon på TV börjar annars tycker jag också att det är så mysigt och stämningsfullt att titta på.

    SvaraRadera
  2. Jag gör precis samma sak, när jag inte har skola förstås, för då hinner jag inte =)

    SvaraRadera
  3. Åh vad mysigt det lät! Jag försöker alltid sätta mig ner och kolla på det, dock så måste jag gå hemifrån redan vid kvart över 7 så jag hinner inte se hela. Väldigt mysigt är det i alla fall :)

    SvaraRadera
  4. Åhh lucia kan vara det bästa med hela julen. så stämningsfullt det är med luciatåg med barnkör i kyrkan finns det inget som slår. Det är nog det jag saknar mest sedan jag blev stor, att vara med på luciatåget i kyrkan hemma.. Helt underbart var det och näst sista året var jag lucia i tre kyrkor, året efter delade två av mina kompisar på det, sen blev vi för gamla.. :(
    Nu för tiden har jag inga större traditioner på lucia tyvärr. I år är det dan före tenta så några större utsvävningar lär ju inte prioriteras.. Mys på morgonen framför tvn kanske :)
    PS. Jag tror det kommer bli toppen med leilas rocky road, dem är kanongoda dem med och svåra att misslyckas med.

    SvaraRadera