tisdag 12 oktober 2010

Årets första jul-lista

Hittade den här mysiga jullistan hos Jul i Lalolandet (som hon har gjort själv) och var bara tvungen att "sno" den. Jag älskar mysiga jullistor och har sett att de dyker upp lite här och var hos andra julbloggar. Tydligen är det inte bara jag som på allvar börjat längta till julen och gotta mig i minnen och traditioner!

Viktigast med julen?
Det viktigaste är att verkligen ta sig tid att stanna upp och njuta av allt som julen innebär. Ta dig tid att baka och göra godis, unna dig den där extra jultidningen och låt skolböckerna vänta, ta den där extra lussebullen och pepparkakan även fast du redan ätit 5 st (DET ÄR JU BARA JUL EN GÅNG OM ÅRET, HALLÅ ?!), men framför allt - ta dig tid och umgås med familj och vänner och njut av denna underbara högtid! Det finns INGET som slår en Jul hemma med familjen
♥ så för mig är familjen det allra, allra viktigaste!

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde
Hm, jo faktiskt. Jag har på senare år insett hur roligt det är att ge bort julklappar till andra och har därför en benägenhet att köpa en eller två julklappar för mycket, helst om jag hittar perfekta presenter fast jag redan köpt klart.

En riktig julgran med äkta barr är ett måste hemma
DEFINITIVT! Lukten och känslan av en riktig gran är ett stort MÅSTE för mig! Hemma hos mig har vi en gran nere i vardagsrummet, men sedan har jag dessutom en egen i mitt rum - båda äkta! :D

Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv
Haha, för mig själv? Njah, inte direkt. Jag gör dock en som jag ger till min mamma, moster och faster! Tycker dock det är svårt att sätta ihop en önskelista, jag kommer liksom aldrig på något att önska mig när jag väl ska skriva önskelistan. Men för att förebygga detta började jag redan förra veckan med min önskelista, redan en halv sida lång (impressive huh?). Min systers ligger för tillfället på 3 sidor...

Jenny Nyström Jul eller Amerikansk Jul?
Det lutar nog mer åt Jenny Nyström jul med traditionella seder och dylikt, men med små influenser av bland annat amerikansk jul. Älskar ju tomtar och massor av mysigt och fint julpynt, och jag antar att det är lite mer amerikanskt.

Mariah Carey eller Carola?
Carolas julskiva "Jul i Betlehem" är en klassiker hemma hos mig, framför allt till pepparkaks- och lussekattsbaket! Vi lyssnar JÄMT på den skivan när vi gör peppisar och lussekatter :) Tycker inte om Carola annars, men den skivan och de jullåtar gör hon riktigt bra.

Har bara hört en jullåt med Mariah Carey faktiskt, All I Want For Christmas, och den är ju jättefin :)


Ingen riktig jul utan snö på julafton
Stämmer nästan. Snö på julafton är ju det absolut ultimata, men om den skulle utebli så är det ju faktiskt julafton ändå och julstämningen går fortfarande inte att ta miste på!

Släktbesök ingår alltid i julen
JAA! Vi firar alltid jul med kusinerna och det skulle inte vara en riktig jul utan att de dök upp vid 13-tiden hos oss på julafton! :)

Julstjärnor eller Hyacinter?
Älskar båda, men framför allt julstjärnorna är ett måste!

Julgranen in i stuga den 23:e eller granen in långt innan dess?
Familjens gran tas som alltid in den 23:e (tradition!) och min gran tar jag in kvällen innan, den 22:a alltså.

Jag rimmar ännu på flera julklappar
Jag försöker, men får oftast hjälp av mamma och pappa ;)

Jultomte är viktig
Jo, det är det nog . Men förra året var sista året för oss i familjen som det kom en tomte. Lite tråkigt, men jag antar att om man är 17, 19 och 21 så måste man kanske inse att det går att dela ut julklappar fastän det inte kommer en jultomte och knackar på.

Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr
Nej, och de bestyr som vi sysslar med på julafton, dvs. göra julbord, är bara roligt! :) Ingen stress här inte!

Julkort ska skickas på Posten?
Absolut!

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton
Kalle Anka missar vi ALDRIG! Ingen Jul utan Kalle och hans vänner!

Julen är mer jobbig än rolig
Men verkligen inte! Det finns inget som är jobbigt med julen. Jag älskar, älskar, ÄLSKAR julen över allt annat och det är julen som är "min morot" för att hålla humöret och lågan uppe nu på hösten (inte så förtjust i hösten om jag ska vara ärlig..).

Vi åker bort till värmen och "firar jul" utomlands
NEJ NEJ NEJ!!!!!! Kommer inte på fråga.

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
Flera? Nej. Men närmsta släkten, alltså min familj och kusinerna firar ALLTID jul tillsammans :D Mysig tradition som inte bryts i första hand!

Till vem är det svårast att köpa till?
Hm, till min kusin My tror jag.. Eller till min syster, just för att jag vill köpa så bra saker som möjligt och de två är alltid så kluriga att hitta saker till.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Kan inte bara säga en, men mina absoluta favoriter är Mysteriet på Greveholm och Pettson och Findus

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julfirande hos dig?
Jultomten! :D
Annars vill jag inte ha några kända personer hemma hos mig faktiskt, skulle inte bli samma sak. Dock vore ju inte ett besök av allas vår Arne Weise helt fel ;)

Vilka fem kända personer skulle INTE få en inbjudan:
ANNA ANKA! (och personer som har någon egenskap gemensam med den kvinnan)


Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Det är jag, mamma och Maria - men framför allt jag och Maria :)

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Det är jag och Maria, men mamma brukar hjälpa oss att sätta i belysningen då den kan vara lite knepig.
Vi bestämmer inte något tema eller så, utan klär den med samma julgransprydnader varje år och den blir alltid lika fin och julig! Tycker att personliga julgranar som innehåller båda hemgjorda smällkarameller och köpta julkulor och annat i en härlig blandning är de bästa!

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Både och! Älskar att gå och kolla under granen dagarna före jul och se om det dykt upp någon ny present till mig! Dock gillar jag verkligen också att ge bort presenter och sitta och slå in paketen dagarna före jul.

Känner du någon julstämning nu?
Ja, jag gör ju det! Mycket beroende på att jag längtar så himla mycket så jag inbillar mig att jag känner jullukter överallt och det hjälper ju inte att jag lyssnat på en jul-mys-låt och kollat på Ensam Hemma och The Holiday...

När kickar din julstämning igång?
Varierar från år till år. I år började jag längta till jul redan i slutet av juli, men det är nu på höstkanten som den verkligen kickar igång då dagen jag får ta in mina julsaker kommer allt närmare och när dessutom julsaker börjar dyka upp i affärerna!

När skall man sätta upp adventsljusstakar?
Det tycker jag är upp till var och en, men helst till första advent eftersom de är "adventsljusstakar". Vi burkar sätta upp våra lite innan första advent :)

När julpyntar man?
Jag julpyntar ALLTID mitt rum veckan före första advent efter den traditionella julmarkanden i Sunnansjö. Familjens julsaker brukar vi sätta upp under första advents-veckan!

Vilken senap till skinkan?
Jag tror mamma använder Skånes senap i glasburk.

Världens bästa jullåt?
Men gud, det finns ju så himla många fina så det är svårt att utse bara EN till världens bästa jullåt. Men White Christmas med Bing Crosby, Stilla Natt och Magnus Carlsson Himlens alla stjärnor är jullåtar som vibrerar av julstämning!

Julknäcke eller vörtbröd?
Jag är inte så förtjust i julknäcke och vörtbröd har jag inte ett minne av att jag har smakat. Men i år har jag bestämt mig för att testa baka ett eget vörtbröd, håller tummarna för att det ska smaka så gott som jag hoppas!

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Svårt, men knäcken är ju ett måste - och då är det pappas hemkokta knäck som gäller! Men även marknadsgodis, frasgodis, nougatgodis, mintkyssar, ischoklad och gräddkola är godis-sorter som vi alltid gör själva till jul :) Dessutom är en aladdin- eller paradisask nästan obligatoriskt!

Vilka traditioner har ni?
Väldigt många! Bland annat att fira jul med kusinerna och vi kusiner har en låda med charader som vi skrev själva för flera år sedan (kanske över 5-6 år sedan till och med!) som vi alltid "leker" innan julbordet.
Vi brukar äta julbord vid 13-14 tiden och sedan blir det Kalle Anka och julgodis. Därefter blir det paketöppning och sedan julfika på det :)

Vi har på senare år även försökt klämma in en glöggkväll med kusinerna någon gång innan julafton!

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Både och. Jag tycker det är mysigt att sitta och slå in paket hemma, men om affären slår in paketet fint och juligt så gör det inget.

Vilket gillar du bäst? Markera med fetstil.

Pepparkakor - Lussekatter
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad -
Marsipan
Lax - Sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse
Paradis - Aladdin
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta -
Risgrynsgröt
Hemma - borta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar