tisdag 22 oktober 2013

Underbara pepparkaksbollar

Att julen inte kommit ännu behöver vi inte diskutera om, det är ju trots allt "bara" den 22 oktober idag. Dock skulle jag absolut påstå att julen börjar smyga sig in, och jag har - tidigare än någonsin förut - börjat njuta av julens smaker och de underbara tonerna av den lugna, vintriga julmusiken. Dock sparar jag den "käcka" julmusiken till att julen verkligen är här ;)

Den senaste veckan har jag frossat i Annas pepparkakor (de bästa om man ska välja någon köpvariant), saffransscones med oförskämt mycket smör, Ingrid Marie-äpplen och clementiner (MYGOD - kan inte få nog) samt julmust i mängder! (hade glömt hur gott det var - namnamn)
Ikväll testade jag en ny goding här hemma, nämligen pepparkaksbollar a´la Louisa. Och hur blev de?
Ja, jag vill ju inte överdriva - MEN DÖGODA
Och självklart delar jag med mig av receptet, för goda saker - det är något som är till för att spridas!

Louisas pepparkaksbollar (6-8 st)
½ dl valnötter
½ dl sötmandlar
½ dl färska dadlar (urkärnade)
½ dl russin
1 tsk pepparkakskrydda

Mixa valnötter och mandlar i en matberedare tills de är finfördelade.
Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa en liten stund tills allt är väl blandat och det går att forma bollar av blandningen.
Gör bollarna så stora du vill ha dem, för mig blev det 6-7 bollar.
Förvara dem i en burk i kylskåpet eller frysen (om det blir några kvar vill säga.....)

Njut och ha en fin kväll :)

2 kommentarer:

  1. Det lät ju helt supergott! Det ska jag testa :) och visst håller julen på att smyga sig in, det tycker jag...:)

    SvaraRadera