måndag 3 december 2012

Saffransugnspannkaka

Ja, jag vet. Ikväll är kvällen jag inte borde blogga, men just av den anledningen är det just det jag vill göra (skulle istället behöva lägga allt fokus på tentaplugg - TENTA IMORGON!!!).
Så därför har jag ätit alldeles för mycket pepparkakor (MYGOD) och lussebullar och tänker nu skriva ett blogginlägg bara för att visa att jag minsann inte tänker lägga julen på hyllan bara för att tenta stundar!
Det jag tänkte tipsa om är ett recept jag testade häromdagen, nämligen Saffransugnspannkaka!
Det är väl svårt att missat att jag har en galen saffransdille just nu så när jag hittade det här receptet kände jag att jag var tvungen att testa. Och sicken tur att jag gjorde det, mums säger jag!
Sötman från bananen, milda tonen av saffran och de fräscha bären till - me likey!

Saffransugnspannkaka (3 portioner)
1 mosad banan
4 ägg
250g keso
1 dl havregryn
1 påse saffran + 1tsk socker

Sätt ugnen på 200 grader.
Mosa bananen och mortla saffranet tillsammans med sockret.
Lägg alla ingredienser i en bunke och stavmixa till en slät massa.
Häll upp i en bakplåtspappersklädd ugnssäker form och grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter.
Servera med bär!

 Smaklig spis!

4 kommentarer:

  1. Gud vad spännande det där ser ut! Haha, jag känner igen mig i det där med tentaångesten.. Man borde verkligen fokusera på tentan, men plötsligt känns ALLT annat mycket roligare! Lycka till imorn!

    SvaraRadera
  2. Ser mycket mumsig ut :-)

    Jag har en tävling på min blogg som jag hoppas du vill vara med i http://svenskjul.blogspot.se/2012/12/tavla-hos-svensk-jul.html

    SvaraRadera
  3. Vad gott det låter. Lycka till med tentan

    SvaraRadera
  4. Ååå, saffran är min favorit! Mums :)
    Kram från Australien♥ ~Pernilla

    SvaraRadera