söndag 6 december 2009

Adventsmys

När jag kollar ut så är det lite svårt att tro att det är andra advent idag. Det har regnat hela gårdagen och natten och det är fortfarande plusgrader ute..
Men trots detta så är det faktiskt Andra advent, och jag känner faktiskt hur julstämningen ökar (om det nu är möjligt...).
Jag började dagen med en tallrik rykande varm risgrynsgröt med kanel och socker. Det finns nog nästan inget bättre sätt att börja en julmorgon på - lukten av varm risgrynsgröt med kanel och socker är helt underbar och så otroligt stämningsfull!
Efter frukosten kollade jag på mitt favorit morgonprogram - Jultomtens lärling på Barnkanalen. Det kanske låter lite smått barnsligt, och det är det nog, men jag älskar det! Och dessutom så ska man vara barnslig på jul - något som jag håller stenhårt på (vilket jag förövrigt gör under hela året...)

Vid 10-tiden saknade jag totalt all inspiration till läxorna så jag bestämde mig för att krystera lite pepparkakor. Dock har vi inte med oss några av våra hembakata pepparkakor, men det hindrade inte mig . Jag krysterade Annas hjärta-pepparkakor och blev riktigt nöjd med resultatet. Jag gjorde konstnärliga motiv (snurror m.m.), snögubbar, granar, granris, tomtar m.m. De smakade riktigt gott, även om de inte alls är i närheten av våra hembakta pepparkakor. Jag tror bestämt att jag ska krystera min stora pepparkaksgris och några till den här veckan. Det är så mysigt och till Lucia ska det ju vara lite extra. Dessutom ska nog jag och min syster baka en till sats lussebullar till lucia också - myspys.
Dessvärre har jag väldgt, väldigt, VÄLDIGT mycket läxor. Men jag ska använda mig av julen som en motivation till att bli klar med läxorna. Ju snabbare jag är klar, desto fortare kan jag lägga all energi och tid på julstök och pyssel.

Nu ska jag fortsätta titta på Skidskytte med Ove och Maria.
Ha en fortsatt mysig Andra advent (trots att vädret inte är speciellt mysigt...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar