måndag 5 november 2012

Smått och gott a´la Marie

När jag kollade runt bland alla älskade julbloggar såg jag att Marie knåpat ihop några julfrågor. Jag har sett att många redan svarat på dessa, så därför tänker jag göra detsamma.

Vad önskar du dig i julklapp?
Hm, svårt att bara säga något men bland annat kaffekoppar från Höganäs, Solsidan säsong 2 och en elvisp.
Vilken är den tradition (förutom allt på julafton) som ger dig mest julkänsla?
Helt klart kvällen innan julafton, frågan är om inte kvällen den 23:e faktiskt slår julafton. Mamma håller på att koka julskinkan hela dagen och på kvällen står den äntligen klar. Men innan julens första skinksmörgås inmundigas klär jag och min syster granen och låter hela våra kroppar fyllas av julens alla lukter som ligger tätt i vårt hus kvällen innan jul tack vare nygriljerad skinka, nyintagen gran och pepparkakshus.
Efter att ha klätt granen och stått och "ah", "åh"-at är det dags för dagen-före-julafton mys med julens första skinksmörgåsar och jultidningar (Hälge, alltid!). Och varje gång jag tar den första tuggan tror jag ärligt att jag ska dö och komma till himlen - MYGOD, SÅ GOTT!
Efter att ha ätit oss nöjda (även om det är omöjligt, men för stunden säger magen stopp..) låter vi magarna vila en minut eller två, sedan plockas allt julgodis fram för att provsmakas innan julafton. Knäck, mozartkulor, marknadsgodis, rocky road, frasgodis, ja och så fortsätter listan av godsaker.
Innan vi kryper till kojs kokar vi ALLTID äkta risgrynsgröt och gör ordning en skinksmörgås och ställer ut på trappen, tomten ska minsann ha sitt! Jag har, och kommer alltid att tro att ute på vår gård (vi bor ute i skogen på en bondgård) bor en hustome/gårdstomte och han förtjänar minst sagt en tallrik gröt när det är jul.
Sedan kryper jag ner i sängen och bara njuter, dessvärre brukar jag inte hinna ligga och njuta så länge innan John Blund sveper med mig in i drömmarnas värld. Men innan jag hamnar bortom medvetandet så slås jag alltid av den underbara tanken - imorgon, ja då är det jul.
Vilken tomte vill du tro på:a) kommer tomten flygande med renar, med häst och släde eller annat?
Min tomte är en gårdstomte som vaktar över våra djur hela året om. Vår tomte kommer inte med julklappar, de gåvor vi får från han är att våra djur mår bra.
b) var bor din tomte?
På gården/Laritzberg (hemomkring)
c) äter tomten mest gröt eller mjölk och kakor?
Jag har alltid gett vår tomte äkta risgrynsgröt och skinksmörgås och han har då aldrig klagat.
d) kommer tomten genom skorstenen, knackar på dörren eller annat?
Han kommer faktiskt inte alls, utan är närvarande i tanken
e) hänger ni upp strumpa?
Men absolut, har och kommer alltid göra det. Men min tomte som lägger paket i strumpan min är väldigt lik min älskade mor...
Vilka är dina tre favoritjulsånger?
Grrr, detta är en sådan taskig fråga för det är GALET SVÅRT att utse bara tre favoriter. Men tre favoriter som alltid funkar är klassiker som Stilla Natt, Helga Natt och den nyare Välkommen hem (Magnus Carlssons version är magisk). 

Älskade Maria och jag; julen vore inte densamma utan dig!

3 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att läsa ditt svar, så stämningsfullt! Vilken tur att tomten i Sverige fortfarande verkar äta gröt hos alla och inte tagit efter den amerikanska så han vill ha kakor och mjölk!

    SvaraRadera
  2. Älskade syster utan dig skulle julen bli ganska tom<3

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara jular ni verkar ha!!

    SvaraRadera